蒔絵に使う「金粉」 Metal powder used for lacquer work,Maki-e

今回は制作工程にもよく登場している蒔き粉、金属粉について投稿したいと思います。これから蒔絵をやってみたい方や金継ぎなどで代用金ではなく本物の金粉を使いたい方など、ご参考にしていただければ幸いです。

This time, I would like to post about sprinkling powder and metal powder, which are often used in the production process. I would appreciate it if you could refer to it if you want to try lacquer work or if you want to use real gold powder instead of substitute money for kintsugi.

金粉製造先 Gold powder manufacturer

以前、金粉の金についての投稿で記述した通り、昔は金塊や砂金から蒔絵師が自分でヤスリで削って金粉を作っていました。室町時代以降に金粉製造の専門職、いわゆる金粉屋さんができました。

As mentioned earlier in the post about gold powder, lacquer Artisan used to scrape gold nuggets to make gold powder for lacquer work,Maki-e. Since the Muromachi period, a profession of gold powder manufacturing, a so-called gold powder shop, has been established.

漆人口も減り、漆屋さんも少なくなって、今現在金粉製造をされているところは日本国内で2ヶ所しかありません。

The number of people who work with lacquer has decreased, and the number of lacquer shops has decreased. Currently, there are only two places in Japan where gold powder is manufactured.

産地にちなんで、漆屋さんなどでは東京粉・金沢粉と呼ばれています。

上記リンクのホームページで詳細をご覧いただけます。

またこの金粉はもちろん、金粉屋さんから直接購入できますし、漆屋さんでも購入できます。

It is called Tokyo powder or Kanazawa powder in lacquer shops after the place of origin.

You can see the details on the homepage of the above link.

Of course, you can buy this gold powder directly from the gold powder shop, or you can buy it at the lacquer shop.

金粉屋さんで直接購入の場合、金沢粉の場合は金粉でも最低1匁(3.75g)〜、東京粉の場合は1g〜と価格も種類によっても購入できる最低gも違いますのでご注意ください。

また漆屋さんでは金粉は1gから購入できるものが多くあります。

If you purchase directly from a gold powder shop, please note that the minimum g that can be purchased differs depending on the price and type, such as at least 1 momme (3.75g) for Kanazawa powder and 1g for Tokyo powder.

In addition, many lacquer shops can purchase gold powder from 1g.

ネット販売をしている漆屋さん一覧 List of lacquer shops selling online

(漆材料のみの漆屋さんも含めています)

(Including lacquer shops that only use lacquer materials)

★英語対応できる漆屋さんは★English 表記しておきます。

★ The lacquer shop that can speak English is written in “★English”.

最近は金継ぎや個人で購入する方が多いからか、漆を小分けで販売しているところが多くなりとてもありがたく思っています。どの漆屋さんも漆の扱い方・乾かし方など細かい相談にものっていただけますし、金継ぎセットなど色々なものが販売されています。

一覧表は順次、変更などは分かり次第更新していきます。

Recently, I am very grateful that there are many shops that sell lacquer in small portions, probably because there are many people who buy Kintsugi or individuals. Any lacquer shop can give detailed consultation on how to handle and dry lacquer, and various items such as kintsugi sets are on sale.

The list will be updated as soon as changes are known.

私はどの漆屋さんも数少ない貴重な老舗の漆屋さんなので、無くなってほしくないという思いとまだ使ったことのない道具や材料もあるので色々と試したいというのもあり、あまり偏らずに必要に応じて比較的まんべんなくチェックして利用しています。

I check and use all lacquer shops relatively evenly as needed. Because every shop is a valuable long-established shop, and I want to try various things.

金粉の種類 Kind of gold powder

金粉には大きく分けて5種類、粉の形状があります。

Gold powder is roughly divided into five types of powder shapes.

  • 消粉 (Keshi-fun)
  • 平粉 (Hira-fun)
  • 丸粉 (Maru-fun)
  • 平目粉 (Hirame-fun)
  • 梨子地粉 (Nashiji-fun)

※”fun”(in Japanese)=”powder”(in English)

消粉(Keshi-fun)(1〜4号)

金粉の中で一番細かい粉です。
金を叩いて伸ばして作られた金箔を細かくしたパウダー状のものです。

名称は使われている金箔の合金比率による色味の違いにより付いています。
一般的には4号色が金箔の色として使用されています。
1→2→3→4号
赤 →→→→ 青

蒔いて乾いたら終わりで、「蒔きっぱなし」で使います。


It is the finest powder in gold powder.
It is a powder of finely divided gold leaf made by tapping and stretching gold.

The name is given due to the difference in color depending on the alloy ratio of the gold leaf used.
Generally, No. 4 color is used as the color of gold leaf.
1 → 2 → 3 → 4
Red →→→→ blue

When it is sown and dried, it is finished and used as "Makippanashi".

平粉(Hira-fun)(平極・平極2号Hiragoku/都之光・焼富士)

金塊から鑢(ヤスリ)でおろして作られた鑢粉を小麦粉くらいまで細かく微細にした粉(極平細小判形:鑢粉の中では一番細かい粉)です。

磨いて光らせて使います。

It is a powder made by grated from a gold ingot with a file and finely divided into flour (ultra-flat oval shape: the finest powder among the filed powder).

Polish and shine to use.

丸粉 (Maru-fun) (半丸・1〜15号)

蒔絵で使う基本的な粉です。
金塊から鑢でおろして、さらにこれを鑢盤の上で、鑢目を付けた金槌で円を描くように摩擦して粉の角を取って丸く球状でき上がったのが、文字通り「丸粉」です。

金は産出される産地によって硬度も微妙に違うそうなので、
それを把握して摩擦の具合や丸みの具合をなるべく均一に丸くするのはまさに職人技です。
この製法は鎌倉時代から作られた製法とされています。

平蒔絵・研出蒔絵・高蒔絵と様々に使用します。

This is the basic powder used in lacquer work.
Literally, "round powder" is made by scraping the gold nugget with a file and then rubbing it on a file with a mallet with a file in a circular motion to remove the corners of the powder and form a round sphere.

It seems that the hardness of gold varies slightly depending on the place of origin.
It is a craftsmanship to grasp this and round the friction and roundness as evenly as possible.
This manufacturing method is said to have been made since the Kamakura period.

It is used in various ways such as Hira-Makie, Togidashi-Makie, and Taka-makie.

平目粉(Hirame-fun)(1〜13号)

丸粉を潰して小判形にした粉です。
丸粉は丸粉用として作られて、平目粉は別に平目粉用に特大の真ん丸の丸粉が作られてから潰され平目粉になります。最初から平滑面が多いので光沢のある粉です。

これは平安時代後期から鎌倉時代かけて作られた製造法だそうです。
背景の蒔きなどに平目粉を用いたものなどは、この粉の名前を取って「平目地」(ひらめじ)と言います。

It is a powder made by crushing round powder into an oval shape.
The round powder is made for round powder, and the Hirame powder is crushed into Hirame powder after an oversized round round powder is made for Hirame powder. It is a glossy powder because it has many smooth surfaces from the beginning.

This is a manufacturing method made from the late Heian period to the Kamakura period.
Those that use Hirame powder for sowing in the background are called "hirameji" after the name of this powder"Hirame".

梨地粉 (Nashiji-fun)(1〜13号)

こちらも丸粉を潰して小判形にした厚みが平目粉より薄めの粉ですが、
真ん丸ではない鑢粉を使用して作られる粉なので周りがギザギザしています。

室町時代から作られた製造法だそうです。
基本的には透漆を上から塗って粉を覆って、粉自体を研ぎ出さずに使われます。
この方法で用いられた面を「梨地」(なしじ)と言います。

高価な金粉ではない粉を透漆とこの製法で作られた梨地粉(銀粉や錫粉など)を使って飴色、金色に似せて仕上げる方法は、江戸時代の贅沢禁止令の際にはよく用いられています。

This is also a powder that is made by crushing round powder into an oval shape and is thinner than Hirame-fun.
Since it is a powder made from non-round file powder, the surroundings are jagged.

It seems that it is a manufacturing method made from the Muromachi period.
Basically, transparent lacquer is applied from above to cover the powder, and the powder itself is used without being sharpened.
The surface used in this method is called "pear-skin(=Nashiji)".

The method of finishing expensive non-gold powder with transparent lacquer and Nashiji-fun (silver powder, tin powder, etc.) made by this method to make it look like amber or gold is often used at the time of the luxury ban in the Edo period.
写真のように金粉は薬包紙に包まれています。As shown in the photo, gold powder is wrapped in medicine wrapping paper and stored.

上記の5種類の形の粉に、右に記載した通り、小さいものを1号から段階的に大きさがあります。実は金色の色味や光具合はこの形・大きさによって同じ金色の中でも更に微妙に違いがあります。

金粉屋さんでは粉ごとの使用見本がありますので、使うとどんな感じになるかは見せていただけます。ロット毎や使う漆が違えばまた違いもあるのですが、目安程度に把握できます。

Of the above five types of powder, as shown on the right, the smaller ones are gradually sized from No. 1. Actually, the color and light condition of gold are slightly different depending on the shape and size of the same gold.

At the gold powder shop, there is a sample of how to use each powder, so you can see what it will look like when you use it. There are differences depending on the lot and the lacquer used, but it can be grasped as a guide.

金粉の大きさは、金粉屋さんで定めていますが、基本的に手作りなので同じ号数でもロットによって微妙に大きさが違います。

また東京粉と金沢粉で同じ番号の粉でも大きさや同じ金粉でも微妙に色味なども違います。

The size of gold powder is determined by the gold powder shop, but since it is basically handmade, the size may differ slightly depending on the lot even if the number is the same.

In addition, the size and size of the powder with the same number and the same gold powder are slightly different between Tokyo powder and Kanazawa powder.

金属の種類 The type of Metal

そしてこれに加えて、金属の種類も加わります。

And in addition to this, the type of metal is also added.

  • 金 Gold
  • 青金(あおきん)Blue Gold “Ao-kin”(→金と銀の合金粉/更に銀の配合を増やした「水色金(みずいろきん)」という粉もあります)( Gold and silver alloy powder / There is also a powder called “Mizuirokin” with an increased amount of silver)
  • 銀 Silver
  • 白金(プラチナ)Platinum
  • 錫 Tin
  • 真鍮 Brass
青金は金に比べて少し黄色味がかった青っぽい金色をしています。
Blue gold has a bluish gold color that is slightly yellowish compared to gold.

青金は緑っぽい色合いなので草や葉に使うことが多いです。

Since it has a greenish hue, “Ao-kin” Blue gold powder is often used for grass and leaves.

金粉一覧表 Gold powder list

金粉以外の粉については作っていない形状と大きさがありますので、詳細は金粉屋さんにお問い合わせください。お店で購入できるものは一覧にまとめてみました。

For powders other than gold powder, some shapes and sizes are not made, so please contact the gold powder shop for details. I’ve put together a list of things that can be purchased at the store.

形/金属種
Shape / metal species
金 Gold青金
Blue Gold
銀 Silver白金
Platinum
消粉
Keshi-fun
1〜4消 Keshi
平粉
Hirafun
(東京Tokyo)平極・平極2 Hiragoku
(金沢Kanazawa)都之光Miyakonohikari・焼富士 Yakifuji
(東京)平極
(金沢)延 Nobe
(東京)平極
(金沢)延
(金沢)延
丸粉
Maru-fun
(Round powder)
1〜151〜151〜151〜15
平目粉
Hirame-fun
1〜13
(金沢)岩平目・牡丹平目
×1〜13
(金沢)岩平目・牡丹平目
×
梨地粉
Nashiji-fun
1〜13×1〜13×
上記に記載のないものでも、作る量によっては相談して作っていだたけることがありますので直接お問い合わせください。
また、在庫の有無もものによって違いますし、粉自体を作るのにも時間がかかりますので
使う粉が決まっている場合は早めにご購入かご注文されることをお勧め致します。

Even if it is not listed above, depending on the amount to be made, we may consult with you to make it, so please contact us directly.
Also, the availability of stock depends on the item, and it takes time to make the powder itself.
If you have decided which powder to use, we recommend that you purchase or order as soon as possible.

錫粉は消粉のような極細目・細目のみ

真鍮粉も消粉のようなパウダー状1種類のみで共に蒔き放しで使用します。

★真鍮粉は色味が金色なので代用金粉としても使用されています。

金属によって特徴が違いますので、粉の形状に全て対応しているわけではありません。

Tin powder is only fine like powder

As for brass powder, only one kind of powder such as Keshi-fun is used together as it is sown.

★ Brass powder has a golden color, so it is also used as a substitute gold powder.

Since the characteristics differ depending on the metal, not all of them correspond to the shape of the powder.

金粉の整理・収納 Sorting and storing gold powder

これだけ多く種類もあるので私の作業場では小分け引き出しで整理しています。全て使ったことがあるわけではないので、全制覇全把握を目指して少しずつ増やしています。

Since there are so many types, I organize them in small drawers in my workplace. Because it does not you’ve used all, we increase little by little with the aim of all grasp.

蒔絵は以下の無限の組み合わせで表現の幅が非常に広いです。

Makie has a wide range of expressions with the following infinite combinations.

  • 金粉の形状
  • 金粉の大きさ
  • 金属の種類
  • 蒔絵技法の組み合わせ
  • 螺鈿の併用(貝の種類)
  • 乾漆粉
  • 使う漆
  • Gold powder shape
  • The size of gold powder
  • Kind of metal
  • Combination of lacquer technique
  • Combined use of Raden (type of shellfish)
  • Dry lacquer powder
  • Lacquer to use

まだ使ってみたことのない材料や組み合わせは多く、さらにその組み合わせの技術を習得するのにも時間を要するので一生のうちにどれだけ習得しうるのだろうと思ってしまいます。

大切な漆と貴重な金粉を最大限に活かして、作品作りができたらなと個人的には日々思っております。

There are many materials and combinations that I haven’t used yet, and it takes time to master the techniques of those combinations, so I wonder how much I can master in my lifetime.

Personally, I personally wish to make the best use of precious lacquer and precious gold powder.

参考文献 References

  • 淡交別冊 愛蔵版No.76『茶席の蒔絵 漆と金のおりなす華』.淡交社,2019
  • 小松大秀/加藤寛『漆芸品の鑑賞基礎知識』.至文堂,1997

参考投稿 Reference post

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です

CAPTCHA