漆の弱点は地球のため The weakness of lacquer Urushi is for the earth

今まで漆や蒔絵についての魅力を散々投稿してきました。基本的にただの批判やマイナスだけのことは書きたくないと思っています。

So far, I have posted a lot about the charm of lacquer and lacquer. Basically, I don’t want to write just criticisms or negatives.

しかし漆を正しく理解する上では、弱点の正しい知識も必要かと思います。

今回はその漆の弱点についてまとめて行きたいと思います。

However, in order to understand lacquer correctly, I think it is necessary to have correct knowledge of weaknesses.

This time, I would like to summarize the weaknesses of the lacquer.

漆の弱点 Weaknesses of lacquer

漆の弱点は一般的に「取り扱いが大変」と言われるほどではありません。

The weakness of lacquer is not so much that it is generally said to be “difficult to handle”.

天然漆で作られた漆器は、漆の薄い丈夫な塗膜が何層にも渡って素地を覆っているため極めて堅牢です。その証拠に縄文時代の漆器の遺跡が出てきています。1万年近く立っても漆を塗っていたとわかる状態であることは、何よりの証拠です。

Lacquer ware made of natural lacquer is extremely robust because a thin and durable coating of lacquer covers the substrate in multiple layers. The evidence shows the remains of lacquer ware from the Jomon period. The fact that it is in a state where it can be seen that it has been lacquered even after standing for nearly 10,000 years is the proof above all.

つまりこれからご紹介する漆の弱点は少し気をつけさえすれば、過度に敏感になるものでもないです。

In other words, the weaknesses of lacquer that I will introduce are not overly sensitive if you take a little care.

弱点は大きく3つあります。There are three major weaknesses.

  1. 日焼け Sunburn
  2. 乾燥 Dry
  3. 長時間の浸水 Inundation for a long time

日光/紫外線による焼け Sunburn due to sunlight / ultraviolet rays

漆の塗膜が日光(特に紫外線)に晒されると↓When the lacquer coating is exposed to sunlight (especially ultraviolet rays) ↓

  1. 光の作用で表面のウルシオールの中心部分を結合している重要な部分の二重結合に空気中の酸素による急激な酸化が起こる
  2. ウルシオールが分解される
  3. 次第に組織全体に及ぶ
  4. 塗膜全体が壊れてしまう
  5. 紫外線では分解しないゴム質が残るため白く曇る
  1. The action of light causes rapid oxidation by oxygen in the air at the double bond of the important part that connects the central part of urushiol on the surface.
  2. Urushiol is disassembled
  3. Gradually spans the entire organization
  4. The entire coating film breaks
  5. It becomes cloudy white because rubber that does not decompose with ultraviolet rays remains.

対策 measures

こちらも余程の長期間、紫外線に晒されない限り普通に使っている分には問題ありません。

There is no problem with normal use as long as it is not exposed to ultraviolet rays for a very long period of time.

  • 軽い日焼けなら磨きで戻せる If the surface of the paint film is lightly tanned, it can be restored by polishing.
  • 酷いようなら塗り直すことができるIf it looks terrible, the paint film surface can be repainted.

神社仏閣などの漆の文化財は外に晒されている状態で、塗り替えの頻度は5〜10年に1度だそうです。

軽い日焼けであれば、スリ漆をして磨けば、漆の自己再生機能によりまた艶が戻ります。

何れにしても捨てること無く活かせる場合がほとんどです。

Lacquer cultural properties such as shrines and temples are exposed to the outside, and the frequency of repainting is said to be once every 5 to 10 years.

If the surface of the paint film is lightly tanned, you can polish the surface of the paint film with Suri-urushi, and the self-renewal function of the lacquer will restore the luster.

In most cases, it can be used without throwing it away.

↓スリ漆に関しては過去の投稿をご参照ください。↓For Suri-urushi, please refer to past posts.

http://makie-yukarim.com/suri-urushi-process/

乾燥 Dry

特に漆器の木製の素地である場合 Especially when it is a wooden base of lacquer ware

  1. 乾燥により素地の木地が収縮 The base wood shrinks due to drying
  2. 漆の塗膜に亀裂が生じる Cracks occur in the lacquer coating

対策 measures

人間も冷暖房完備の乾燥した環境下にいると具合が悪くなるように、漆器も具合が悪くなります。

人間が心地よい環境が漆器にも心地よい環境ということです。

長期間乾燥したところに置きっ放しにしてなければ問題ありません。

Just as humans feel sick in a dry environment with air conditioning, so does lacquer ware.

An environment that is comfortable for humans is also a comfortable environment for lacquer ware.

There is no problem unless it is left in a dry place for a long time.

長時間の浸水 Inundation for a long time

漆の塗膜は水に長く浸けると…When the lacquer coating is soaked in water for a long time …

  1. 水が膜の内部に入り込む Water gets inside the membrane
  2. 塗膜の組織がゆるむ The structure of the coating film becomes loose
  3. 水中の酸素によるウルシオールの酸化分解が起こる Oxidative decomposition of urushiol by oxygen in water occurs
  4. 塗膜が壊れる The paint film breaks

対策 measures

  • 塗膜の壊れた層だけ取り除くと元の状態になるIf only the broken layer of the paint film is removed, it will return to its original state.
  • 相当長い時間じゃなければ問題ないThere is no problem if it is not a long time

水に浸したままだとダメというと扱いにくいなと思われがちですが、漆の塗膜全体が壊れるのには相当長い期間がかかります。夜ご飯で漆器を使って、その後水に浸していて洗うのを忘れて一晩経ってしまっていてもそれくらいなら全然大丈夫でした。(私の体験談より)

漆の塗膜の方が強いですが、人間があまりに長時間お風呂に浸かり過ぎたら具合が悪くなるのと一緒です。

It is easy to think that it is difficult to handle if it is left immersed in water, but it takes a long time for the entire lacquer coating to break. Even if I used lacquer ware for dinner and then soaked it in water and forgot to wash it overnight, it was all right. (From my experience)

The lacquer coating is stronger, but it is the same as if a person is soaked in the bath for too long, he or she will feel sick.

この性質を利用して、陶器やガラス板など漆下地がされていないものに漆が付いてそのまま乾いてしまった場合2日くらい水につけて置くと漆が綺麗に剥がれます。

Taking advantage of this property, if lacquer is attached to something that has not been grounded with lacquer, such as pottery or glass plate, and it dries as it is, the lacquer will come off cleanly if it is left in water for about 2 days.

人間が生活の中でお風呂に入って体を洗うように、漆器も定期的に使用することが使う人の手によって磨かれるので一番最適と言えます。

漆を生き物のように扱ってあげると大切にした分だけ使い手に答えてくれます。

Just as humans take a bath and wash their bodies in their daily lives, it is best to use lacquer ware regularly because it is polished by the hands of the user.

If you treat lacquer like a living thing, it will answer the user as much as you value it.

これってちょっと万年筆のペン先に似ていて、そこが私にとっては漆の世界にハマったポイントであるとも思っています。

This is a bit like a fountain pen nib, and I think that’s the point I’m addicted to in the world of lacquer.

弱点は地球環境のため Weakness is due to the global environment

ここまで挙げてきた弱点は、地球環境にとっては好ましい性質とも言えます。

The weaknesses mentioned so far can be said to be favorable properties for the global environment.

自然に還る Return to nature

漆の弱点として捉えられている本質は自然に還るための漆の自然界の生き物としての定めです。

The essence of lacquer, which is perceived as a weakness, is the definition of lacquer as a creature in the natural world to return to nature.

漆器は、光に当て続けると漆塗膜が壊れることにはなりますが有害物質を振りまくわけではありません。空気も汚さず、大量のゴミにもならず、土に還っていきます。

とてもエコな原材料と言えます。

Lacquer ware will break the lacquer coating if exposed to light, but it does not sprinkle harmful substances. It does not pollute the air, does not become a large amount of garbage, and returns to the soil.

It can be said that it is a very eco-friendly raw material.

漆を使ったものは長く使用でき、必要であれば塗り直したり補修すれば治ります。

捨てることになったとしても漆自体は自然に還れます。

漆芸品の日常での利用は自然に優しい行為とも言えます。

Those using lacquer can be used for a long time, and if necessary, they can be cured by repainting or repairing.

Even if it is decided to throw it away, the lacquer itself will return naturally.

The daily use of lacquer products can be said to be an act that is kind to nature.

全ての過程で環境に優しい Eco-friendly in all processes

漆は原材料として漆を採取するときの「漆掻き」→精製→塗り→乾燥と商品となって人が使うまで↓

Lacquer is “lacquer scraping” when collecting lacquer as a raw material → refining → painting → drying until it becomes a product and is used by people↓

  • 化学物質は一切必要ない
  • 有害なものが大気中に出ることもない
  • エネルギーも必要ない
  • 湿度や温度を必要とするが、季節を選べば太陽の自然エネルギーの中で解決する
  • No chemicals needed
  • No harmful substances are released into the atmosphere
  • No energy needed
  • Humidity and temperature are required, but if you choose the season, it will be solved in the natural energy of the sun

原材料から使用後の廃棄まで地球環境を侵すことはありません。

安心安全な素材と言えます。

It does not invade the global environment from raw materials to disposal after use.

It can be said that it is a safe and secure material.

実は世界の化学塗料メーカーは、漆の固化メカニズムを研究し漆に近づこうとさえしているそうです。

弱点が地球のためと考えると漆はやっぱりすごいなと改めて思います。

In fact, chemical paint manufacturers around the world are studying the solidification mechanism of lacquer and even trying to get closer to lacquer.

Considering that the weakness is for the earth, I think that lacquer is amazing.

地球環境問題が議論される現代には最適な素材だと言えます。

地球のために漆のモノを日常に取り入れようと考えてくださる方が一人でも多くなることを願っております。

It can be said that it is the best material for the present age when global environmental issues are discussed.

I hope that as many people as possible will consider incorporating lacquer products into their daily lives for the sake of the earth.

参考文献 References

  • 熊野谿從『21世紀を支える夢の物質 漆のお話』.文芸社,2012
  • 山本勝巳.『漆百科』.丸善株式会社,2008
  • 三田村有純『漆とジャパン 美の謎を追う』.里文出版,2005
  • 宮腰哲雄『漆学 植生、文化から有機化学まで』.明治大学出版会,2013
  • 明治大学博物館図録『漆器 文理融合研究から見えてきた漆の過去・現在・未来』,2011

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